tirsdag, desember 05, 2006

En liten stemningsrapport fra Kenya

Er det mulig å innhente julestemning i Kenya? Foreløpig er jeg litt usikker… Her er det juleverksted på gang. Sett dere inn i stemningen: Ute på verandaen, sola skinner og varmer veldig, saks, lim og kreppapir, og selvfølgelig er anlegget rigget opp med julemusikk:



Her kommer et lite familie bilde, av familien min, måneden jeg har bodd i Eldoret:


Fra venstre: Far i huset, Daniel og min arbeidskollega.
I rosa genser: Jiro, 3 åringen som løper i beina på meg hele tiden, hun lærer meg swahili og jeg henne engelsk, hun er virkelig en energi bombe! For det meste veldig søt, men som sikkert de fleste barn på den alderen, får hun aldri nok av oppmerksomhet.
Jockie: Søsteren til Daniel, som bor sammen med oss nå for å hjelpe til i huset med matlaging, hus- og klesvask, siden kona i huset mest sannsynlig vil føde i løpet av denne uka.
Kathrine: Kona i huset, som sagt høygravid.

I andreetasje, leiligheten til høyre har vært hjemmet mitt de siste tre ukene:




Jiro liker å leke løve, og holder ikke tilbake på lydene


Marianne, Jiro og meg

Jeg læres også opp i kenyansk matlaging. Her lager vi chapatti, noe lefselignende greier, som spises til det vi kaller stu (sånn uttales det i alle fall). All mat her lages fra råvarer, ikke noe en-to-tre-mat eller toro-ferdigposer.


Jiro vil helst vaere med paa alle bildene som blir tatt:)

Så var det klart for søndagstur med familien. Det var 3. desember. Litt merkelig å smøre seg inn med solkrem med julemusikk i bakgrunnen, for så å dra til badebassenget…



Så var det mandag 4. desember. Mandager har pleid å være fridagen vår. I ukene her i Eldoret, har jeg og Marianne brukt disse dagene til å kose oss, og vi har også tillat oss å være litt vestlige…

Her spiser vi pizza:

Lenge har vi hatt lyst til å spise is… Vi var veldig glade da vi oppdaget bananasplit på menyen, men måtte konsentrere oss for ikke å le høyt da servitrisen kom med tallerkene:


Tomater rundt kanten, masse banen og et lite eggeglass med smeltet is

10 Comments:

At 12:03 p.m., Blogger L.DBdS. said...

hehe, det er bra og ferie jul i norge men mangle den viktigest: familien! eg savner de..snif snif. og det blir ikkje så moro..hehe..ha en fin jul, og Gud velsigner dokke1 hilse på alle sammne, og vi sees snart ..

 
At 9:46 a.m., Anonymous Anonym said...

Hehe. Håper for deres skyld at dere ikke spiste den isen... Det er å be om magetrøbbel.

 
At 12:17 a.m., Blogger Hansmagnus said...

Begynner å bli litt irriterende å lese bloggen din når du ikke kan skrive æ,ø og å.


Men julestemninga kommer helt sikkert for fullt, bare vent! Kos deg utover adventstida!

 
At 10:07 p.m., Anonymous Anonym said...

Glade jul. Savner deg!

 
At 6:51 p.m., Blogger Gillian G Mwaura/Edube said...

waaaaaooooo at longlast you are in Nairobi,,,,,,,,, so habari yako now that shiroh has been teaching alot of swahili,,,,,,,, well i really miss kenya,,,, especially ugali,,, and bananas,,,, and yah chapati,,,, hi to all especially kiuna,,,,,

 
At 12:20 p.m., Anonymous Anonym said...

God jul, Kari-Anne! Du skulle vært her vet du... :)

 
At 3:43 p.m., Anonymous Anonym said...

Kari-Anne! Du må jo ha en veldig veldig god jul! Ikke savn oss for mye. Vi er bare mennesker vi og. Men håper du koser deg!

Og du er velkommen hjem til Norge igjen når det måtte være!

Hans Magnus

 
At 7:29 a.m., Blogger nina said...

GOD JUL!!! kjære søte deg!! kos deg masse, og hils gjengen!!

 
At 10:40 p.m., Anonymous Anonym said...

på tide med et nytt innlegg snart?

 
At 2:01 a.m., Anonymous Anonym said...

halla kærris!
endelig fant vi bloggen din :)
håper alt er bra i kenya! "klar,ferdig,gå,nå er tiden inne.klar,ferdig,gå,vi skal ut og vinne.." :) savner deg masse!!
kyss,klapp og klem
heidi og ingunn

 

Legg inn en kommentar

<< Home