tirsdag, november 21, 2006

En tur gjennom byen!

Det er lite som minner meg om Karl Johan en novemberdag. Det nærmer seg faktisk jul, men lite tilsier det på disse trakter. Eldoret er en fin by, men veldig annerledes fra noe annet hjemme i Norge.

Tenkte å ta dere med på en tur gjennom min nye hjemby, noen uker framover i tid:

Jeg går nedover gatene for å komme til byen. Det er folk overalt. Gate-slegere er ivrige med å prøve å selge meg ting: kjeks, tyggis, lommelykter, klokker og altslags småting. Kari-Anne Mzungu Høybråten har blitt mitt nye navn. (Mzungu er det de kaller alle hvite personer) Folk driver små-buisnisser over alt. Det lukter nesten som norsk sommer, for det grilles langs veiene; mye mais, men også kjøtt. Barna jeg går forbi, tar meg ofte i hånda, og spør meg ”How are you?”. Jeg svarer høflig ”I’m fine, and how are you?”, da fniser de litt, svarer og løper videre.

Så kommer det en stor utfordring… Jeg skal krysse veien. For det første så kjører egentlig bilene på venstre side. Det er litt uvandt. Men på grunn av alle hullene i veien, kjører de der det måtte passe. Det er ingenting som heter gangfelt, og ingen grønn mann som sier at jeg kan gå over veien. Og sykler vel som biler kjører på uten å stoppe for de som går. Så nå gjelder det å holde tunga rett i munnen, finne en liten luke, for så å løpe over.

Biler tuter på hverandre, tuter på meg og det er biler overalt, busser og matatuer (små minibusser som kjører over hele Kenya). Jam eller det vi kaller rush i Norge har fått en helt annen betydning.

Hva er målet denne dagen? Jo, det er fri dagen min og jeg er på vei for å finne et sted jeg kan spise lunsj. For å være på den sikre siden, går jeg til et sted hvor jeg har vært før. Ved inngangen, henger det deler av tre slaktede kuer. Her får restauranten biffkjøttet sitt fra, og slakteren porsjonerer kjøttet mens alle kan se på. Jeg bestiller den kenyanske retten Mokimo, som jeg har blitt veldig glad i. Det er grønne bønner, andre grønne grønnsaker, mais og poteter most sammen. Kenyansk mat er faktisk veldig god! En god lunsj trenger ikke koste meg mer enn ti norske kroner om jeg vil…

På vei tilbake, går jeg gjennom noen gater som jeg ikke har vært i før. Folk kommer fra jobb, mange i fine dresser, men hverdagen er ikke slik for alle. Det har blitt et vanligere syn, men jeg har ikke blitt vandt til det… Gategutter i fillete klær, som spør meg etter penger, som sniffer og er bærer preg av tilstanden. Det er vondt å se, men ikke så mye jeg kan gjøre der jeg går på vei hjemover, for å komme hjem før det blir mørkt…

Eldoret, hjembyen min, veldig annerledes enn hva jeg er vandt til…

12 Comments:

At 2:01 p.m., Blogger Hansmagnus said...

Hull i bakken-do høres bra ut. Og gratulerer med debut på landslaget i volleyball! Bra jobb du gjør!

 
At 4:11 p.m., Anonymous Anonym said...

Jeg gleder meg til du skal lage mokimo til oss hjemme i Norge, kan liksom kjenne lukten! Stå på, du mzungu-jente. Vi er mange som heier på deg. BjEline

 
At 10:06 p.m., Anonymous Anonym said...

Kari-Anne! Nå sitter vi i høstmørket, og regnet plasker ute. Høres deilig ut med varmere tilstander... Vi har laget julekort og spist hjemmelaget pizza. Savner deg og bogskinken:) Lene og Berit drømmer om afrikatur, det må revurderes etter nyttår. Berit tar gjerne et etnografisk prosjekt i Afriken. Ellers snakker vi om at vi ser frem til å møte din kjære Rune en gang på våren:) Og, deg, selvfølgelig! Gøy å høre om livet i Eldoret. Mange klemmer fra Berit, Lene og Lene.

 
At 5:50 p.m., Anonymous Anonym said...

hei mzungu-kari-Anne!
så spennede å høre hvordan det går med deg! jeg må si jeg får flash-backs til kenya når du forteller:)
jeg burde egentlig lese på eksamen nå, så dette ble min lille pause.

du er best og jeg heier masse på deg!!jesu anakompenda (skrevet slik det uttales)

har du forresten spist chapati (mm veldig godt ferske, med sukker, på da smaker de som pannekaker:)

Bariki, charlings

 
At 2:21 p.m., Blogger Kari-Anne said...

Veldig veldig velkommen til Afrika alle sammen... da skal dere faa en alle tiders guidet tur!

Og charlings... Chapatti med sukker er helt fantastisk! Blir sett litt rart paa naar jeg putter paa sukker, men det faar gaa...

 
At 2:23 p.m., Blogger Marianne said...

Veldig god beskrivelse av byen vaar!

 
At 9:15 p.m., Blogger Marte said...

Hei Kari-Anne:D Saa fint aa lese d du skreiv! Virka som om du har d bra;) Staa paa videre, gud velsigne d!!

Stor klem fra Marte:D

 
At 12:06 p.m., Blogger patrick said...

hei!! Veldig artig å lese din beskrivelse av byen!! Jeg håper du opplever masse spennende, tviler egentlig ikke på det, men mange gode erfaringer er alltid gøy! Spesielt all den gode maten! Lykke til videre med å løpe over veien!!

 
At 3:41 p.m., Blogger Rag said...

hei! jeg rar til nairobi i natt! kanskje vi kan møtes? skal være der i to uker, med klassen min.. mail meg! ragnhildreinsberg@hotmal.com

 
At 1:01 p.m., Anonymous Anonym said...

Mzungu! Du vet, jeg er ikke så flink til å legge igjen beskjed, men jeg er innom bloggen din innimellom skal du vite. Stor opptur når du har skrevet! Tror du gjør en finfin figur i Eldorets gater. Tenker på deg! Solen

 
At 9:14 p.m., Anonymous Anonym said...

Chapatti med sirup er om mulig enda bedre enn chapatti med sukker. Legg to stykk oppå hverandre med sirup imellom og skjær ut "pizza-stykker". Mmmm. Kanskje ikke så lett å få tak i sirup, men. I Mbale visste de ikke hva det var en gang, det bare dukka opp i butikken av og til.

Ellers har jeg sendt avgårde julegave i posten. Hvem vet - kanskje kommer den fram før påske også...

 
At 3:07 a.m., Blogger Ragnhild said...

Hei Kari-Anne!:)
So kjekt aa lese om d du oppleve i Kenya! Virka som du he d bra, trass i trafikken;) D e bra!=) Trafikken her i Brasil me e heilt gal!hehe..kos dej masse og staa paa videre!:)
Gud velsigne dej!
klem fraa Ragnhild=)

 

Legg inn en kommentar

<< Home