søndag, november 05, 2006

Nå kommer endelig en liten oppdatering for dere der hjemme i Norge. Jeg har hatt litt dårlig tilgang på internett de første ukene her, så derfor blir dette første livstegn fra meg på bloggen. Det er også litt usikkert hvordan nettilgangen blir framover, men skal prøve å få oppdatert så godt jeg kan. Så da setter vi i gang:

Det første jeg måtte gjøre før jeg kom til Kenya, var å ta farvel med alle kjente og kjære. ”Jaja, da sees vi i april en gang…” Det har vært veldig uvirkelig at jeg ikke skal se alt kjært og nært i Norge på et halvt år. Etter nå tre uker som jeg har vært her, har det gått litt mer opp for meg. Men så vet jeg at Norge, med alt det innehaver er der når jeg kommer tilbake også… Så i mellomtiden skal jeg prøve å få mest mulig ut av månedene her i Kenya.


Vi ankom Nairobi onsdag 11. oktober. Etter 2 måneder med forberedelser på Hald, var vi på teamet ganske klare for å komme i gang, men allikevel var det veldig uvirkelig å endelig være framme. Helt fremmede i et nytt land, ny kultur… Jeg skjønte fort at det kom til å bli mye nytt å lære, mange nye oppdagelser og erfaringer.

Etter noen dager i Nairobi bar det nordover for min del. Det var tid for å prøve seg på egenhånd, uten noen andre norske. Så jeg og min arbeidskollega, Roselyne, fikk oss en skikkelig busstur på 8 timer, på ordentlige Afrikaveier, til vi endte opp i Maseno.

Roselyne hadde akkurat tatt ut flettene


I Maseno har livet vært litt annerledes enn jeg har vært vant til hjemme fra Norge. Som eneste hvit, var jeg ikke akkurat usynlig. Selv om det ble for meg litt mye oppmerksomhet til tider, har jeg blitt møtt med en utrolig gjestfrihet og imøtekommenhet.

Cambona, Faith (studenter) og Roselyne (samboeren min)

Jeg og Roselyne har de siste ukene vært med i det kristne studentarbeidet på universitetet i Maseno. Det har gått i bønnemøter, lovsangsmøter og å bare være sammen med studentene. I møte med veldig mange nye og ukjente ting, har det vært godt å merke at Gud er den samme i Kenya som hjemme i Norge.

Her kommer litt bilder fra Maseno:

Bildet er tatt ut fra leiligheten jeg har bodd i, så dette er nabolaget mitt:




Her er kjøkkenet vårt, der har vi laget all maten, på hva vi i Norge kaller et stormkjøkken:




In action… matlaging på gang:





Roselyne og meg:



Sammen med hele nabolaget delte vi hull-i-bakken-do, og dusjrom (etter litt øvelse har jeg blitt ganske flink til å dusje med en balje vann):



Selv om forholden er ganske så annerledes enn hjemme, har jeg blitt vant til det. Og jeg synes det har vært en opplevelse å leve sånn som dette. Jeg har kommet over utfordringer som jeg ikke ville møtt hjemme. Vaske tøy for hånd… hvis det var vann i felleskrana… fram med lommelykte og følge for å gå på do etter kl 19.00 (for da er alt bekmørkt), fram med parafinlampa når strømmen går og jeg og myggnettet har blitt ganske gode venner…

Situasjonen i Kenya for øyeblikket er at det er lærerstreik, noe som medfører til at det ikke er noen studenter på universitetene, som igjen medfører til at studentarbeidet som vi skulle jobbe med er på vent. Vi vet ikke hvor lenge streiken vil vare, og hvordan opplegget for oss blir så lenge. Så nå er Marianne, Marit, Finni og jeg i Nairobi, og hva som skjer er litt uvisst…

Men enda en endring for min del, er at jeg ikke reiser tilbake til Maseno. Jeg kommer til å reise til Eldoret, der jeg også skal jobbe med studentarbeid, men der får jeg også muligheten til å møte Marianne et par ganger i uka. Tar med meg mange gode erfaringer fra Maseno, men uten tilgang på internett og uten noen andre jeg kunne dele alt det nye med, ble løsingen for meg å reise litt nærmere en av de andre norske. Så sånn er ståa nå.

Men mitt oppi alt så vet jeg at Gud er med, han vil lære meg masse, bruke meg og fullføre alt Han har for meg her.

Fil. 4:6 ”For jeg er viss på at han som begynte en god gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag.”

Det er godt å t a med seg når jeg er her, men også for dere hjemme i Norge.
Så snakkes vi(liker å si det på den måten):) God Bless!

1 Comments:

At 5:48 a.m., Blogger nina said...

KARI-ANNE!! endelig litt oppdatering ja!! godt å høre at du har det bra! flott med alle bildene altså...(eller bildebeskrivelsene...!) håper du får oppdatert oftere fremover da!! kjempe gøy å lese!! hils folka:) gla i deg!! klem fra thai!

 

Legg inn en kommentar

<< Home